Hur ska man utveckla ett mjukvaruprogram för att göra kunderna nöjda? Inom restaurangbranschen gäller det att göra så många kunder nöjda som möjligt. I dagens samhälle kan detta vara väldigt svårt för just restauranger att tillgodose allas behov. Detta är för att alla kunder inte äter samma mat. Många har i dag gått över till en vegetarisk eller vegansk kost och fler och fler allergier för mat upptäcks. Det går inte att göra exakt alla kunder nöjda men det går att göra många kunder nöjda genom att kunna erbjuda god kundservice och stor valmöjlighet bland rätterna.

När det kommer till att ta fram program för restauranger för att göra kunderna nöjda, ska man tänka på att ta fram ett program som fungerar. Nu kan man tänka sig att när man tar fram ett program, ska det väl fungera innan man säljer det till restauranger. Kunderna vill ha snabb service när de kommer in. Att ha ett program för att att snabbt boka bord med, är det bästa eftersom kunderna då inte behöver vänta särskilt länge. Många av dagens kassaapparater innehåller följande program för att restauranger ska kunna få nöjda kunder:

– Bordshantering inom restauranger.

Det är bra att man har ett system som gör att man håller reda på alla borden och vem som bokar dem. Om restaurangerna inte hade detta, skulle det bli totalt kaos och kunderna skulle dels vara olyckliga eftersom de kan ha förbokat bord som de inte får när de väl kommer dit. Det är även bra om man har en karta över restaurangen om den är väldigt stor. Då ser man exakt var bordet finns.

– System för att betala och dela upp notan

När kunderna har ätit färdigt är det dags att betala. För att kunderna inte ska bli sura och att inte en person ska behöva betala allt, behövs ett fungerande system för att kunna dela upp notan på flera olika personer. Detta ska inte ta lång tid eftersom kunderna gärna vill gå hem när de är klara. Om det krånglar och kunderna måste vänta längre än vad det var tänkt från början, är det lätt att de blir missnöjda.

– Bong (kvitto) skrivare

Detta är extra viktigt när kunderna ska betala. Har man en kvittoskrivare som inte fungerar som den ska, kan det ställa till det både för personalen och för kunderna. Dels kan kunderna då inte få något kvitto som visar vad de har ätit och druckit. Personalen måste då göra detta för hand och det kan bli jobbigt med en restaurang full av kunder som vill betala och gå hem.

Många restauranger har länge använt sig utav papper och penna för att ta beställningar men det går också att ta beställningar på maten direkt på datorn. Då behövs system för detta som fungerar. Det måste även finnas en meny som innehåller alla drycker och vad dryckerna innehåller. Menyer ska alltid innehålla så mycket information som det går. Eventuella allergiker ska veta om dryckerna innehåller sånt som de är allergiska mot, samt eventuella kompensationsdrycker de kan beställa istället.